Építési és Közlekedési Minisztérium
Beruházási portál
A Békéscsaba (kiz.) – Lőkösháza (Oh.) vasútvonalszakasz a TEN-T Orient/East Med korridor része, a Budapest – Cegléd – Szolnok – Lőkösháza országhatár vasútvonal egyik fontos és egyben utolsó, még át nem épült egyvágányú vasúti pályaszakasza. A Békéscsaba (kiz.) – Lőkösháza (Oh.) egyvágányú vasúti vonalszakaszon az engedélyezett sebessége jelenleg 100 km/h, tengelyterhelése 210 kN, melyet sebességkorlátozások terhelnek. Műszaki paraméterei nem felelnek meg a korridorvonalakkal szemben támasztott elvárásoknak. Az állomások (Szabadkígyós, Kétegyháza, Lőkösháza) korszerűtlenek, a vonalszakasz szűk keresztmetszeteit képezik.
A tervezett fejlesztés során megújulna a felépítmény, az alépítmény pedig megerősítésre kerülne a 160 km/h emelt sebességű és 225 kN tengelyterhelésű közlekedésre. A műszaki közlekedési paraméterek biztosítása érdekében a pályában fekvő műtárgyak is átépítésre, megerősítésre kerülnének. A vágányhálózat mindenhol alkalmas lenne a forgalom igényeinek megfelelően az emelt sebességű közlekedésre.
Új, 55 cm magas peronok létesítése tervezett az állomások átépítésével együtt, a peronok pedig a vágányok szintbeni keresztezése nélkül lennének megközelíthetők. Ennek elősegítésére gyalogos aluljárók építése tervezett, az akadálymentesítről pedig liftek gondoskodnának. Az időjárás elleni védelem érdekében perontetők és lépcsőlefedések is létesülnének.
Az erősáramú berendezések korszerűsítésre kerülnének, az állomásokon pedig új elektronikus biztosítóberendezés létesülne. Az utasok megfelelő információhoz juttatása érdekében hangos és vizuális utastájékoztató berendezések kerülnének telepítésre. A meglévő útátjárók korszerűsítése, kiváltása tervezett az emelt sebességű vasúti közlekedéshez szükséges kivitelben.
A projekt keretében elkészült munkarészek többek között az engedélyezési-, kiviteli tervek és a tenderdokumentáció.
A vasútfejlesztés kapcsán idegen ingatlanok igénybevételére is szükséges lesz. A kisajátítási eljárások lefolytatása megtörtént.
Támogatási Szerződésre vonatkozó adatok:
A kedvezményezett neve: NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság
A projekt címe: Békéscsaba (kiz.)-Lőkösháza (oh.) vasútvonal felújítás előkészítési munkái
A szerződött támogatás összege: nettó 1 459 151 515 Ft
A támogatási intenzitás: 100%
A projekt befejezési dátuma: 2019. június 30.
A projekt azonosító száma: 2014-HU-TMC-0309-S
2020. május
Adatok | |
---|---|
Projekt azonosító száma | 2014-HU-TMC-0309-S |
Projekt típusa | Vasút |
Projekt konstrukció | Tervezés |
Kialakítás típusa |
Állomás/megálló korszerűsítése, felújítása Felújítás egy vágány Második vágány építése új különszintű csomópont Új P+R parkolók száma Zajvédő fal Biztosítóberendezés telepítése Utastájékoztatás telepítése |
Felújítás egy vágány | 30244 méter |
Második vágány építése | 30244 méter |
új különszintű csomópont | 1 darab |
Új P+R parkolók száma | 36 darab |
Zajvédő fal | 5500 méter |
Érintett vármegyék | Békés vármegye |
Érintett települések | Békéscsaba, Elek, Kétegyháza, Lőkösháza, Szabadkígyós |
A projektben részt vett tervező(k) | Békéscsaba - Lőkösháza Konzorcium (ÚT-TESZT Kft.,UNITEF KFt., UVATERV Zrt.) |
Fázis |
Befejezett előkészítés Megvalósíthatósági tanulmánnyal rendelkezik. Engedélyezési tervvel rendelkezik. Építési engedéllyel rendelkezik. Kiviteli tervvel rendelkezik. Tenderdokumentációval rendelkezik. |
Az előkészítés nettó összege | 1 183 800 000 Ft |
Kedvezményezett neve | NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság |
A projekt tervezett/tényleges befejezési dátuma | 2022. 10. 01. |
Támogatás összege | 1 757 936 397 Ft |
Támogatás intenzitása | 100% |
Tervező / projektben résztvevő tervezők | Békéscsaba-Lökösháza Konzorcium (tagok: ÚT-TESZT Kft.; UNITEF’83 Zrt; UVATERV Zrt.) |
Tervezési befejezési határidő | 2018. 12. 01. |
Kivitelezési határidő | 2019. 06. 01. |
Forrás | A beruházást az Európai Unió és a magyar állam támogatja. |