Az 51-54 főutak közötti szakaszon már a 2010-es években megkezdődött a kivitelezés, s azóta napirenden van az új, déli határhoz közelebb lévő kelet-nyugati tengely fejlesztése. Az akkor megkezdett projekthez képest a jelen beruházás körülbelül hatszor akkora szakaszt érint, ami nem csak ezt az új tengelyt fejleszti, hanem a határmenti kapcsolatokat is.

A tervezett beruházás a korábban megépült Szent László Duna-hidat is magába foglaló M9 folytatásaként az 51-es főúttól Dusnok és Sükösd térségéből indulva halad Nemesnádudvar és Érsekhalma között. Jánoshalma térségében kettéválik, egyik ágon kelet-nyugat irányban Kisszállás térségében eléri az 53-as főutat, a másik ágon pedig dél felé fordul és Kisszállás közelében az 55-ös főutat keresztezi, ahonnan tovább haladva éri el Tompát. Az új nyomvonalon tervezett 60 kilométeres 2x2 sávos leállósáv nélküli gyorsforgalmi úton 8 darab külön szintű csomópontot, komplex pihenőhelyet alakítanak ki. Emellett a mezőgazdasági ingatlanok megközelítéséhez párhuzamos földutak is szereplenek a tervekben, továbbá felújításra kerül az 53-as főút Kiskunhalas és az 55-ös főút között található szakasza is.

A fejlesztés célja Magyarország hagyományos Budapest központú sugaras úthálózatának oldása a kelet-nyugati irányú tengely kiépítésével, illetve közvetlen kapcsolat biztosítása a Duna-Tisza köze és Dunántúl térségei között. Hosszútávon kitűzött cél a Balkán és Nyugat-Európa közötti tranzitforgalom gyors biztonságos levezetése.  A tervezési feladat nyertese az Unitef - Tura-Terv - Utiber konzorcium, a végleges kiviteli tervek 2027. II. félévben várhatóak. Ezt követően kormányzati döntés alapján kerülhet sor a kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzés indítására, amellyel részben egy időben zajlik a területszerzési és terület előkészítési folyamat. A konzorcium a feladatot nettó 5,99 milliárd forintért végzi.

 

2024.06.05.